Siirtyen täysin
abstraktiin ilmaisuun otettiin tarkasteltavaksi Mondrianin varhaiset
Kompositio-työt (esim.
Kompositio 8 / 1914,
Kompositio 9 / Sininen fasadi / 1913-14), joissa taiteilija ei ollut rajoittanut värien
käyttöä niin tiukasti kuin myöhemmissä kypsän kauden
kompositioissaan. Töitä tarkasteltiin useampia, ryhmäläiset
saivat kertoa mitä niissä näkivät ja miltä työt ylipäätään
tuntuivat. Samalla puhuttiin värien ja viivojen käytöstä ja
asettelusta.
Keskustelujen
jälkeen päästiin itse työhön ja jokainen sai sommitella
viivottimen, kulmaviivaimen ja kaariviivaimen avulla itselleen oman
komposition. Sommitelman valmistuttua siirryttiin itse työhön
käyttäen kuivapastelliliituja, käyttöopastuksen jälkeen. Aivan lopuksi vahvistettiin sommitelman viivoja mustalla vaha- tai muoviliidulla.
Kuvakavalkadissa Lilat 2-ryhmän töitä (Lilat 1:n kanssa on vielä Mondrian teema katsomatta yhdessä läpi ja kuvaamatta). Aivan abastrakti ei ole helppoa, mutta kuten kuvista näkyy, jälki on hienoa!
´
|
Valtterin kompositiossa mennään päävärein, käyttäen vauhdikasta asettelua. |
|
Oonan kompositiosta löytyy rytmiä! |
|
Villen vauhdikkaassa kompositiossa käytetään hienosti väriä. |
|
Ellin kompositiossa musta tasapainottaa muutoin hempeää värimaailmaa. Tässä työssä pinta elää. |
|
Tästä työstä saakin olla ylpeä.
Viivin herkkä kompositio. |
|
Siirin kompositioon ilmaantui yllättäen hahmo! |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti